نشریه " مطالعات ......... " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
رتبهبندی موانع انگيزه خدمت عمومي با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی
(مورد مطالعه: گالری لوازم کادویی لوکس)
دوره 1، شماره 1، 1402، صفحات 23 - 28
1 دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
چکیده :
انگیزهی خدمت عمومی نیرویی برانگیزاننده است که افراد را به ارائه خدمات باارزش به شهروندان واداشته و تعیینکنندهای مهم در عملکرد سازمانی افراد میباشد. انگیزه خدمت، به دلیل اینکه رفتار کارکنان را در جهت خاصی سوق داده و بر کیفیت و کمیت فعالیتها و میزان پیشرفت آنها تأثیرگذار است، بسیار اهمیت دارد. هدف مقاله حاضر، شناسایی و ارزیابی انواع موانع انگیزه خدمت عمومی بوده است. برای سنجش موانع انگیزه خدمت عمومی، چهار متغیر انزوای شغلی، عدم هویت حرفهای، روزمرگی و ایستایی و نگرشهای منفی شغلی، مورد نظر قرار گرفته است. پژوهش از نظر زمانی، یک تحقیق مقطعی به حساب میآید. گروه خبرگان پژوهش را کارمندان گالری لوازم کادویی لوکس تشکیل دادهاند و دادهها توسط پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین برای ارزیابی و رتبهبندی انواع موانع انگیزه، خدمت عمومی از نرمافزار سوپردیسیژن استفاده شده است. روش تحقیق پژوهش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) بوده است. نتایج حاکی از آن است که نگرشهای منفی شغل بیشترین تأثیر را بر انگیزه خدمت عمومی داشته است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داده است روزمرگی و ایستایی، انزوای شغلی و عدم هویت حرفهای؛ بهترتیب بیشترین اثر را بر انگیزه خدمت عمومی داشتند.
انگیزهی خدمت عمومی نیرویی برانگیزاننده است که افراد را به ارائه خدمات باارزش به شهروندان واداشته و تعیینکنندهای مهم در عملکرد سازمانی افراد میباشد. انگیزه خدمت، به دلیل اینکه رفتار کارکنان را در جهت خاصی سوق داده و بر کیفیت و کمیت فعالیتها و میزان پیشرفت آنها تأثیرگذار است، بسیار اهمیت دارد. هدف مقاله حاضر، شناسایی و ارزیابی انواع موانع انگیزه خدمت عمومی بوده است. برای سنجش موانع انگیزه خدمت عمومی، چهار متغیر انزوای شغلی، عدم هویت حرفهای، روزمرگی و ایستایی و نگرشهای منفی شغلی، مورد نظر قرار گرفته است. پژوهش از نظر زمانی، یک تحقیق مقطعی به حساب میآید. گروه خبرگان پژوهش را کارمندان گالری لوازم کادویی لوکس تشکیل دادهاند و دادهها توسط پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین برای ارزیابی و رتبهبندی انواع موانع انگیزه، خدمت عمومی از نرمافزار سوپردیسیژن استفاده شده است. روش تحقیق پژوهش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) بوده است. نتایج حاکی از آن است که نگرشهای منفی شغل بیشترین تأثیر را بر انگیزه خدمت عمومی داشته است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داده است روزمرگی و ایستایی، انزوای شغلی و عدم هویت حرفهای؛ بهترتیب بیشترین اثر را بر انگیزه خدمت عمومی داشتند.
کلمات کلیدی :
انگیزه خدمت عمومی، انزوای شغلی، عدم هویت حرفهای، روزمرگی و ایستایی، نگرشهای منفی شغلی
انگیزه خدمت عمومی، انزوای شغلی، عدم هویت حرفهای، روزمرگی و ایستایی، نگرشهای منفی شغلی
-
158
-
95
-
1402/10/08
-
1402/10/20
-
1402/11/30